April 27, 2024, 08:24:35 am

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


200L in Noord Nederland

Started by slol, August 06, 2014, 08:10:46 pm

Previous topic - Next topic

slol

Even kort voorstellen:
Naam: Sietse
Woonplaats: Buitenpost
Bak: 100 x 40 x 50 (LxBXH)
Sump: 60 x 30 x 30 verdeeld over twee vakken.
Schuimer: BM 150pro
Doseerpomp: BM T01
Bijvulsysteem: Fish-street
Stroming: Jebao WP10, Jebao WP25 (op de JBwave controller) en tunze 6025 (achter het rif)
Opvoerpomp: Eheim compact 3000+
Temperatuurcontroller: Fish-street (150 watt verwarming en 3 ventilatoren)
Verlichting: 4 x 39watt (2xATI Blue plus, 2x ATI Blue special)

Ik ben ongeveer 3 jaar geleden begonnen met mijn zee-aquarium. Daarvoor heb ik ongeveer 4 jaar een tanganyika-biotoop gehad. Ik mocht van mijn toenmalige vriendin (nu mijn vrouw) €20,- bieden op dit aquarium in de veronderstelling dat niemand dat zou doen. Maar nu drie jaar later staat deze bak nog steeds in onze huiskamer.

Het afgelopen jaar heb ik alle beginnersapparatuur vervangen door alles wat hierboven staat. De bak is het afgelopen jaar erg op en neer gegaan. Van heel arm (alle sps gingen bleken) naar veel te rijk (de hele bak onder de alg). Dit heeft me uiteindelijk doen besluiten om de DSR methode te gaan gebruiken. In de eerste maand heb ik alleen dit alleen voor de NO3 en PO4 gedaan. Daarna ben ik volledig overgegaan en volg ik nu ongeveer 3 maanden de DSR. Alle koralen staan weer open en alle kleuren komen terug. Dat gaat niet erg snel, maar ze komen zeker terug.

Op dit moment heb ik nog last van rode flap. Ik heb een heel aantal dagen de verlichting uit gehad en ben dit nu alweer twee weken aan het opbouwen. Heel af en toe zie ik nog wat flap. Als ik dit afzuig komt het meestal niet terug. Mijn NO3 is nog te hoog (5ppm) en zit nu in week 3 van de carbontable (150L)

Hier een foto van de bak:


en mijn waarden van maandag:

glennf

August 11, 2014, 10:04:34 am #1 Last Edit: August 11, 2014, 10:07:32 am by glennf
Welkom Sietse ,
de waarden zien er netjes uit.
Gebruik je alle geadviseerde test setjes ?
Waarom gebruik je geen zandbodem?
Ik vind een bodem een belangrijk onderdeel voor de biologisch evenwicht van de bak.
Een nitraat van 5 is niet iets waar je je echt druk over moet maken, maar meer een puntje op de i.

greetings, GlennF

slol

Ik gebruik alle aanbevolen testsets. Moet zeggen dat ik niet weg ben van de fosfaattest van redsea. Hij geeft vaak iets te hoge waarden aan. Ik had alles eerst rond de 0,04 ppm en al mijn koralen begonnen te bleken aan de voet. Ik zit te denken aan een hanna checker, maar vindt deze nogal prijzig. Ik houdt mijn fosfaat nu rond de 0,08.

Ik heb mijn zandbodem een half jaar geleden verwijderd omdat ik met enorm hoge fosfaat en nitraatwaarden zat. Overal flap en alles onder de alg. Vervolgens heb ik periode heel veel ververst. Toen ging het de goede kant op. Alle koralen begonnen weer groeipunten te laten zien. Toen heb ik de fout gemaakt een zandbodem toe te voegen die ik nog had liggen. Deze bodem had een jaar in een niet droge emmer gezeten. Ik was toen binnen 2 weken terug bij af. Inmiddels loopt alles een stuk beter. Ik ben echter nog steeds niet van mijn alg af. Het wordt steeds minder. Mijn gele dokter, slakken, salarias en egel doen goed hun best. Er zit wekelijks rustig vooruitgang in. De algen worden minder, de rode flap is bijna helemaal weg. Pas als alles een stuk beter draait wil ik er weer een bodem in.

Met de zandboden moeten er ook nieuwe beesten in die het schoon houden. Ik zou graag iets van een zandhapper erin hebben, maar daar is mijn bak te klein voor. Deze houd ik meestal niet in leven. Ik heb liever niets op de bodem dan een vieze bodem.

Ik ben nog steeds veel aan het leren. Mijn water wordt steeds beter en stabieler. Dat is ook te merken aan de koralen. Deze staan nu allemaal uit en groeien weer. Heb nog wel moeten om de acro's op kleur te krijgen. Deze beginnen van spierwit zonder poliepen weer lichtbruin te worden en de poliepen staan de hele dag weer uit. Ik ga rustig door. Het gaat mij te langzaam, maar ik wil nu geen wijzingen aanbrengen omdat ik zie dat de bal vooruit gaat.

glennf

Quote from: slol on August 15, 2014, 08:01:17 pm
Ik gebruik alle aanbevolen testsets. Moet zeggen dat ik niet weg ben van de fosfaattest van redsea. Hij geeft vaak iets te hoge waarden aan. Ik had alles eerst rond de 0,04 ppm en al mijn koralen begonnen te bleken aan de voet. Ik zit te denken aan een hanna checker, maar vindt deze nogal prijzig. Ik houdt mijn fosfaat nu rond de 0,08.

Ik heb mijn zandbodem een half jaar geleden verwijderd omdat ik met enorm hoge fosfaat en nitraatwaarden zat. Overal flap en alles onder de alg. Vervolgens heb ik periode heel veel ververst. Toen ging het de goede kant op. Alle koralen begonnen weer groeipunten te laten zien. Toen heb ik de fout gemaakt een zandbodem toe te voegen die ik nog had liggen. Deze bodem had een jaar in een niet droge emmer gezeten. Ik was toen binnen 2 weken terug bij af. Inmiddels loopt alles een stuk beter. Ik ben echter nog steeds niet van mijn alg af. Het wordt steeds minder. Mijn gele dokter, slakken, salarias en egel doen goed hun best. Er zit wekelijks rustig vooruitgang in. De algen worden minder, de rode flap is bijna helemaal weg. Pas als alles een stuk beter draait wil ik er weer een bodem in.

Met de zandboden moeten er ook nieuwe beesten in die het schoon houden. Ik zou graag iets van een zandhapper erin hebben, maar daar is mijn bak te klein voor. Deze houd ik meestal niet in leven. Ik heb liever niets op de bodem dan een vieze bodem.

Ik ben nog steeds veel aan het leren. Mijn water wordt steeds beter en stabieler. Dat is ook te merken aan de koralen. Deze staan nu allemaal uit en groeien weer. Heb nog wel moeten om de acro's op kleur te krijgen. Deze beginnen van spierwit zonder poliepen weer lichtbruin te worden en de poliepen staan de hele dag weer uit. Ik ga rustig door. Het gaat mij te langzaam, maar ik wil nu geen wijzingen aanbrengen omdat ik zie dat de bal vooruit gaat.


Ik heb ook flauw het idee dat de nieuwe batch testen van redsea een te hoge waarde aangeven.
Stuur maar op 0,08ppm dan zit je altijd goed.

greetings, GlennF


slol

Ik ben inmiddels bezig met een grotere bak. Ik ga van 200 naar 400 liter. Ik ben nu bezig met het maken van de kast e.d. verder moet er nog wat steen bij. Ik wil graag een pilaar maken van oud steen dat ik nog heb. Ik rock cement hier goed voor? Kan weinig info over dit product vinden.

Groeten