April 27, 2024, 07:58:35 am

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


700 Liter DSR

Started by MvD, June 12, 2014, 10:48:26 pm

Previous topic - Next topic

MvD

Hallo,
Mij naam is Michael van Doorn. en ik ben startende met een zeeaquarium.
In eerste instantie wilde ik het aquarium gaan runnen volgends de balling methode, dit was geadviseerd door een vriend die al een tijdje een zeeaquarium heeft.
Tijdens het vele lezen hierover stuitte ik op de DSR methode, en ik moet zeggen dat het me stukken meer aanspreekt. Ondanks dat ik alles nog moet leren geeft het wel een veel groter gevoel van controle, en daar hou ik wel van. Dus DSR gaat het worden.
Ik zit nu ongeveer 6 weken in de opstart en wil nu langzaam met \DSR beginnen en de bak langzaam gaan vullen met leven indien mogelijk.
Even in het kort wat ik tot nu toe gedaan heb:
Ik heb een hoekaquarium met sump van bruto 700 liter gevuld met osmosewater incl silicaat filter, zout toegevoegd en geënt met biodigest ampullen en even laten draaien (sump,opvoer +-15K liter stroming, verwarming), daarna in fases +- 75kilo levend steen toegevoegd. ondertussen telkens no2&no3 gemeten. is niet meetbaar geweest. afschuimer aangezet en na het toevoegen van het steen ook gaan belichten met HQI. een flinke algenfase gehad (lange groene pluis/draad alg). op advies van winkel po4x4 ingezet om fosfaat te verwijderen. alle alg is flink bruin geworden en heb het meeste geplukt, lijkt niet terug te komen. levend steen begint echt te leven, oren anemonen kokerwormen echt van alles begint erop te groeien, er zit zelfs een stukje hamertjes koraal op wat vol open staat. Nog geen bodem in het aquarium, en nog geen water wissel gedaan. voor de rest nog geen opstart problemen gehad in de vorm van alg/cyano buiten de groene alg.

Zo dit is het punt waar ik nu beland ben en achter de DSR methode kwam, maar waar nu verder?
de benodigde test setjes zijn besteld en onderweg, zoals geadviseerd door DSR.
Ik heb nu nog alleen van salifert de no2 en no3, allebei absoluut 0,0 ppt. ook niet helemaal goed lijkt me?
Wat ik me verder nog afvroeg wat ik niet kan vinden, is er bij de dsr kit voor een jaar ook nog een kalkreactor nodig voor de CA?
of is het net als bij balling dat dit op pijl gehouden word door de supplementen.
Alvast bedankt,

Mvg,
Michael

glennf

Quote from: MvD on June 12, 2014, 10:48:26 pm
Hallo,
Mij naam is Michael van Doorn. en ik ben startende met een zeeaquarium.
In eerste instantie wilde ik het aquarium gaan runnen volgends de balling methode, dit was geadviseerd door een vriend die al een tijdje een zeeaquarium heeft.
Tijdens het vele lezen hierover stuitte ik op de DSR methode, en ik moet zeggen dat het me stukken meer aanspreekt. Ondanks dat ik alles nog moet leren geeft het wel een veel groter gevoel van controle, en daar hou ik wel van. Dus DSR gaat het worden.
Ik zit nu ongeveer 6 weken in de opstart en wil nu langzaam met \DSR beginnen en de bak langzaam gaan vullen met leven indien mogelijk.
Even in het kort wat ik tot nu toe gedaan heb:
Ik heb een hoekaquarium met sump van bruto 700 liter gevuld met osmosewater incl silicaat filter, zout toegevoegd en geënt met biodigest ampullen en even laten draaien (sump,opvoer +-15K liter stroming, verwarming), daarna in fases +- 75kilo levend steen toegevoegd. ondertussen telkens no2&no3 gemeten. is niet meetbaar geweest. afschuimer aangezet en na het toevoegen van het steen ook gaan belichten met HQI. een flinke algenfase gehad (lange groene pluis/draad alg). op advies van winkel po4x4 ingezet om fosfaat te verwijderen. alle alg is flink bruin geworden en heb het meeste geplukt, lijkt niet terug te komen. levend steen begint echt te leven, oren anemonen kokerwormen echt van alles begint erop te groeien, er zit zelfs een stukje hamertjes koraal op wat vol open staat. Nog geen bodem in het aquarium, en nog geen water wissel gedaan. voor de rest nog geen opstart problemen gehad in de vorm van alg/cyano buiten de groene alg.

Zo dit is het punt waar ik nu beland ben en achter de DSR methode kwam, maar waar nu verder?
leest de laatste samenvatting: http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=399.0

de benodigde test setjes zijn besteld en onderweg, zoals geadviseerd door DSR.
Ik heb nu nog alleen van salifert de no2 en no3, allebei absoluut 0,0 ppt. ook niet helemaal goed lijkt me?
NO2 nul is prima
NO3 kan je gaan bijsturen met de DSR stoffen en de calculator:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=385.0


Wat ik me verder nog afvroeg wat ik niet kan vinden, is er bij de dsr kit voor een jaar ook nog een kalkreactor nodig voor de CA?
alles zit inbegrepen in DSR, meer heb je niet nodig. een kalk reactor is optioneel maar niet nodig

of is het net als bij balling dat dit op pijl gehouden word door de supplementen.
DSR omvat ook de stoffen van balling , maar gaat een paar stappen verder. Het is een toolkit voor de totale controle over de water waarden waardoor water wissels verleden tijd is.


Alvast bedankt,

Mvg,
Michael



hier staat de lijst met DSR verkoop punten
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=388.0

MvD

Bedankt!, ik heb het nu aardig op mijn netvlies staan. moet het alleen nu in levende lijve gaan ervaren.
Ik ga het pakket bestellen en langzaam beginnen, gelijktijdig ga ik ook langzaam aan mijn bak belasten. het zal de komende tijd een hoop meten worden, goed om ervaring op te doen.

glennf

Quote from: MvD on June 14, 2014, 10:55:26 pm
Bedankt!, ik heb het nu aardig op mijn netvlies staan. moet het alleen nu in levende lijve gaan ervaren.
Ik ga het pakket bestellen en langzaam beginnen, gelijktijdig ga ik ook langzaam aan mijn bak belasten. het zal de komende tijd een hoop meten worden, goed om ervaring op te doen.
succes

Meten is wat je zelf ervan  maakt.
Ik adviseer de 3 critische waarden wekelijks te testen. En als je meer vertrouwen in jezelf en de stabiliteit van je aquariun heb mag dat oprekken naar 2 weken.

De ander testen in het eens in de week in het begin, maar als je eenmaal het verbruik stabiel bepaald heb kan het eens in de 2-4 weken.

Kalium, Magnesium en Boor zijn zeer stabiele element. (Er zijn uitzonderingen, 1 -4 wekelijks bijsturen)

Kh, Calcium, Strontium worden goed verbruikt. (Groei afhankelijk, 1-7 dagelijks bijsturen)

Jodide, ijzer zijn zeer reactieve stoffen en worden snel gebonden. (Situatie afhankelijk, 1- 7 dagelijks bijsturen)

Overdreven meten en bijsturen levert geen toegevoegde waarde.

Indien je blijft binnen de opgegeven termijnen is het veilig en wordt de stabiliteit van het water bepaald door de gehanteerde intervallen.

greetings, GlennF


MvD

Het pakket is binnen, tevens met een paar testsets. veel is niet voorradig en leveren duurt lang.
Maar de belangrijkste heb ik.
Hierbij een overzichtje van mijn bak, ben hem al gestaag aan het vullen.



Wat ik heb kunnen testen:

Saliniteit: 36ppt -> verlaagt naar iets minder dan 35ppt
NO2: 0,0 ->ok
NO3: 0,2 -> 10ml NO2+ toegevoegd in de sump
PO4: 0,04 ->ok
CA: 440 ->ok
KH: 5.6 -> 21 gram KH+ opgelost in osmowater en in de sump gedoseerd.

Morgen maar weer eens kijken of we de KH en NO3 nog wat hoger kunnen krijgen, hopelijk komen de andere testsets snel binnen.
Zie dat er toch al verbruik is.

Tijdens de opstart groeide de kalkalg erg goed maar is al een stuk minder, waarschijnlijk te relateren aan de lage KH?

glennf

June 25, 2014, 06:17:42 pm #5 Last Edit: June 25, 2014, 06:19:14 pm by glennf
Quote from: MvD on June 24, 2014, 10:39:10 pm
Het pakket is binnen, tevens met een paar testsets. veel is niet voorradig en leveren duurt lang.
Maar de belangrijkste heb ik.
Hierbij een overzichtje van mijn bak, ben hem al gestaag aan het vullen.



Wat ik heb kunnen testen:

Saliniteit: 36ppt -> verlaagt naar iets minder dan 35ppt
NO2: 0,0 ->ok
NO3: 0,2 -> 10ml NO2+ toegevoegd in de sump
PO4: 0,04 ->ok
CA: 440 ->ok
KH: 5.6 -> 21 gram KH+ opgelost in osmowater en in de sump gedoseerd.

Morgen maar weer eens kijken of we de KH en NO3 nog wat hoger kunnen krijgen, hopelijk komen de andere testsets snel binnen.
Zie dat er toch al verbruik is.

Tijdens de opstart groeide de kalkalg erg goed maar is al een stuk minder, waarschijnlijk te relateren aan de lage KH?


Gebruik de screenshot en de DSR protocol. Het staat ook hier op het forum hoe dat dat te werk gaat.

Wat is er niet leverbaar? En waar heb je besteld?
greetings, GlennF

MvD

Eindelijk de eerste echte test kunnen doen, wacht nog steeds op de strontium en iron test....
Ben best tevreden over hoe het gaat, vind alleen de Kalium test erg lastig te zien, de echte kleur omslag kwam pas heel laat bij 75% verbruik bij de tritratie. het D component had ik goed verwarmd en zaten geen kristallen in. uitkomst is erg laag, zou dit wel kloppen gezien de andere uitslagen?

glennf

Quote from: MvD on July 06, 2014, 11:46:25 am
Eindelijk de eerste echte test kunnen doen, wacht nog steeds op de strontium en iron test....
Ben best tevreden over hoe het gaat, vind alleen de Kalium test erg lastig te zien, de echte kleur omslag kwam pas heel laat bij 75% verbruik bij de tritratie. het D component had ik goed verwarmd en zaten geen kristallen in. uitkomst is erg laag, zou dit wel kloppen gezien de andere uitslagen?

Indien de test goed uitgevoerd is zonder kristallen in reagent d en de verbruikte eenheden afgelezen zijn . Dient deze aangevuld te wordeni
Sommige zouten kunnen te weinig kalium bevatten.

greetings, GlennF