May 02, 2024, 12:20:16 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


Tom's DSR tank

Started by tomdm1984, December 09, 2014, 08:54:52 pm

Previous topic - Next topic

glennf

February 10, 2015, 01:57:53 am #45 Last Edit: February 10, 2015, 02:07:05 am by glennf
dit is het advies van de calculator:

waarom doseer jij nog 1ml Fe+ ?
Fe+ zal fosfaat verder gaan verlagen terwijl je al op target zit.
beter is het als spore element te gebruiken en daarvoor gebruik je Fe trace

voor nu zou ik zeggen stop met Fe+ en stuur je fosfaat tussen de 0,04 en 0,08ppm

Graag het DSR protocol gebruiken, dan kan ik ook sneller reageren hoef ik niet achter de computer om dit allemaal in te vullen voor jou aquarium, maar kan ik  in een oogwenkt alles terugvinden.
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=16.msg34#msg34


tomdm1984

Beste Glenn, sorry voor het misverstand.
Ik ga nogmaals alles doorlezen. Het is inderdaad niet de bedoeling dat jij hier tijd gaat insteken.

Toch bedankt voor de moeite om het wel te doen.
Ik dosseer Fe+ om mijn fosfaat op 0,04 te houden welke nu al 4 weken zo stabiel blijft met elke dag 1 ml Fe+.

Ik ga proberen de Fe+ te stoppen en enkel carbon te doseren maar volgens mij gaat mijn fosfaat dan weer stijgen.

Zoals ik zei ga ik alles nog eens helemaal doorlezen.

Bedankt voor de info Glenn!


Sent from my iPhone using Tapatalk

glennf

Geef niet iedereen moet het een keer leren, want het is allemaal nog nieuw.
Daarom steek ik de moeite erin.
Ik zou niet abrupt mrr Fe+ stoppen maar
Afbouwen naar bv 0,07ppm Fe en dan kijken hoe fosfaat en daarmee nitraat zich ontwikkeld.
Ook kan je overwegen te gaan werken met Fe trace als je fosfaat eenmaal onder de 0,08ppm is. Omdat FeTrace een grote aandeel nitraat voor zijn rekening neem dan Fe+


Quote from: tomdm1984 on February 10, 2015, 08:20:16 am
Beste Glenn, sorry voor het misverstand.
Ik ga nogmaals alles doorlezen. Het is inderdaad niet de bedoeling dat jij hier tijd gaat insteken.

Toch bedankt voor de moeite om het wel te doen.
Ik dosseer Fe+ om mijn fosfaat op 0,04 te houden welke nu al 4 weken zo stabiel blijft met elke dag 1 ml Fe+.

Ik ga proberen de Fe+ te stoppen en enkel carbon te doseren maar volgens mij gaat mijn fosfaat dan weer stijgen.

Zoals ik zei ga ik alles nog eens helemaal doorlezen.

Bedankt voor de info Glenn!


Sent from my iPhone using Tapatalk


greetings, GlennF


tomdm1984


Quote from: glennf on February 10, 2015, 06:10:50 pm
Geef niet iedereen moet het een keer leren, want het is allemaal nog nieuw.
Daarom steek ik de moeite erin.
Ik zou niet abrupt mrr Fe+ stoppen maar
Afbouwen naar bv 0,07ppm Fe en dan kijken hoe fosfaat en daarmee nitraat zich ontwikkeld.
Ook kan je overwegen te gaan werken met Fe trace als je fosfaat eenmaal onder de 0,08ppm is. Omdat FeTrace een grote aandeel nitraat voor zijn rekening neem dan Fe+


Quote from: tomdm1984 on February 10, 2015, 08:20:16 am
Beste Glenn, sorry voor het misverstand.
Ik ga nogmaals alles doorlezen. Het is inderdaad niet de bedoeling dat jij hier tijd gaat insteken.

Toch bedankt voor de moeite om het wel te doen.
Ik dosseer Fe+ om mijn fosfaat op 0,04 te houden welke nu al 4 weken zo stabiel blijft met elke dag 1 ml Fe+.

Ik ga proberen de Fe+ te stoppen en enkel carbon te doseren maar volgens mij gaat mijn fosfaat dan weer stijgen.

Zoals ik zei ga ik alles nog eens helemaal doorlezen.

Bedankt voor de info Glenn!


Sent from my iPhone using Tapatalk


greetings, GlennF


Bedankt Glenn,

Ik zal iets lager dan 0,07ppm moeten dosseren want op 330l is dat 1,15ml.

Ik voeg nu 1 ml dagelijks toe en dat helpt dus niet.

Ik ga niet abrupt stoppen maar eens kijken waar ik kom met 0,04ppm dan.

Mvg


Sent from my iPhone using Tapatalk

glennf

Ja, sorry mijn fout..
Idd is het beter naar 0,04ppm te gaan , dat is dan 0,66ml op 330 liter.

greetings, GlennF


tomdm1984

Intussen een beetje met de handen in het haar.

Bij de meting gisteren vastgesteld dat mijn nitraat nog steeds op 10 staat.
Ik voeg nu de laatste week toe van de tabel van een groter aquarium.

Het lijkt alsof die carbon gewoon niets doet.

Ik ben ook gestopt met fe+ toe te voegen en nu draai ik al 2 weken op 0,04 fosfaat.

Intussen voer ik mijn vissen ook maar om de dag en niet meer elke dag.

Niks lijkt te helpen, moet ik nu echt al mijn vissen verkopen om mijn nitraat te laten zakken?

Pfffff


Sent from my iPhone using Tapatalk

glennf

Wat zie je aan je koralen ?
Hoeveel vissen heb je?
Waarmee meet je fosfaat?
Foto van wat je voert  per dag?


greetings, GlennF


tomdm1984

Koralen hebben poliepexpansie maar weinig kleur vind ik.
Wel hebben ze allen groeipunten.
Leders en LPS staan goed.

1 diamantlipvis
2 blauwe chrois
2 osccelaris
1 salarias
1 kleine veliferum
1 kleine naso

Ik voer normaal 1 blaadje sla voor de naso en 1 blokje diepvries.
Daar post ik straks een foto van.

MartinBoekholt

In sla zit "veel" nitraat hier de maximale waarden die zijn toegestaan in Nederland:
http://www.tuinbouw.nl/artikel/nitraat

Maar met 2500 mg/kg is 2500 ppm No3 stel je geeft 10 gram sla is dat 25 ppm NO3 op jouw 330 liter dus niet echt een oorzaak

tomdm1984

Ik denk zelfs niet dat ik 10 gram geef. Enkel de naso is er gek van. Ik wissel af met nori en sla.

Verder geef ik dit 1 blokje dagelijks en soms 2 als ik zie dat de vissen ietsje vermageren of als ik vind dat ze het verdienen.





Sent from my iPhone using Tapatalk

Hartenheer

Waarom geef je geen noribladen?
Groeten,

Willem

tomdm1984

Ik wissel af met nori en sla. De naso lust liever sla :-). In elk geval ik wil graag mijn nitraatprobleem snel opgelost zien.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MartinBoekholt

Tom,

Mijn persoonlijke mening op basis van ervaring is dat 10 ppm nitraat nu niet echt een probleem is, afhankelijk van de soorten koralen wel iets om in de gaten te houden maar veel processen in het aquarium zijn gebonden aan elk aquarium apart dus ook een beetje de waardes die je aanhoudt. Maar ik zie dat je ook een cone skimmer gebruikt met ijzerdosering van glenn slijmde die bij mijn nog al snel dicht misschien moet je even kijken of die van jouw niet is dicht geslipt met een soort bruine aanslag wat misschien een verklaring is voor een wat hoge waarde van je nitraat. Beetje laten weken in een water/azijn oplossing is die zo weer schoon.

Martin


glennf

Verhoog je fosfaat eens naar 0,06
-0,08 ppm . Mogelijk is dat een beperkende factor om je nitraat je verlagen.
Een nitraat van 10 is geen ramp maar sommige acro's kunnen in hun groei geremd worden.

greetings, GlennF

tomdm1984

Ik ben nu 3 weken gestopt met fe+ en mijn fosfaat is nog steeds 0,04. Gisteren heb ik dan 0,01 fosfaat toegevoegd. Ik denk dat ik straks eerst meet alvorens weer 0,01 toe te dienen. Zo doe ik verder tot 0,06 ongeveer.

Eens kijken wat effect dat geeft. Ik denk wel dat ik de carbon ietsje ga reduceren. Als die ineens aanslaat ik geen bacteriewaas krijg.

Verder nog enkele fotos












Sent from my iPhone using Tapatalk