April 27, 2024, 11:53:53 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


GlennF`s panorama reef

Started by admin, April 29, 2017, 01:57:05 am

Previous topic - Next topic

glennf

Monday, oktober 4, 2021 - #panoramereef finishing the stand.

Sanded the planks and fitted the intermediate uprights of the frame. Now that these are in place, the purlin laths have been removed. Those legs are not going anywhere anymore.

De planken geschuurd en de tussenstijlen van het onderstel geplaats. Nu de tussenstijlen vastgezet zijn zijn de latjes voor de gording verwijderd. Die poten gaat nergens meer heen.

glennf

October 05, 2021, 08:56:53 pm #46 Last Edit: October 06, 2021, 12:27:19 am by glennf
Tuesday, oktober 5, 2021 #panoramareef - mainflow direction.
Today i am doing the plumbing and determing the mainflow direction. I choose to do the plumbing above the tank because it's saver, easier and less powerconsuming, because there are less corners used and less pipe length required.
For the ecstatics the pipe can be hidden behind a panel later on.
Today (earlier as planned) i put in another bucket of slugde and started two powerfilter to filter out the calciumcarbonate percipitate.
Later on i placed three bucket of deadrock into the tank.

Placing of the sand did not have much effect on the Alk and Calcium  7,6dkh /430ppm
Nitrate an phosphat are just fine 5ppm / 0,03ppm

Dinsdag, 5 oktober 2021 #panoramareef - hoofdstroomrichting.
Vandaag ben ik bezig met het loodgieterswerk en het bepalen van de hoofdstroomrichting. Ik heb ervoor gekozen om het loodgieterswerk boven het aquarium te doen  omdat het  veiliger, makkelijker en zuiniger is en er minder hoeken en leidinglengte nodig zijn.
Voor de ecstatica kan de leiding later achter een paneel worden weggewerkt.
Vandaag (eerder dan voorgenomen) heb ik nog een emmer bodemprut erin gedaan en twee powerfilters opgestart om het calciumcarbonaat-percipitaat eruit te filteren.
Later in de avond 3 emmers met doodsteen uit de tuin zo in de bak geplaatst



glennf

Wednesday, oktober 5, 2021 #panoramareef - deadrock and  powerfilter.
I placed an additional 75 kilo coralsand  and 120 kilo deadrock that i had lying around in the garden.
The watervolume up till now taken in by sand and rock is about 200 liters
The water is clearing up slightly due to the powerfilter (next time beter rinse the sand)
On the other hand.... now is can't be tempted to rush things and get into trouble. I have to sit this one out until the water has been cleared.

Woensdag 5 oktober 2021 #panoramareef - dood steen en powerfilter.
Ik heb een extra 75 kilo koraalzand en 120 kilo dood steen geplaatst die ik nog in de tuin had liggen.
Het watervolume tot nu toe ingenomen door zand en steen is ongeveer 200 liter
Het water wordt iets helderder door de powerfilter (volgende keer beter het zand uitspoelen)
Aan de andere kant.... nu kan ik niet in de verleiding komen om dingen te overhaasten en in de problemen te komen. Ik zal deze moeten afwachten tot het water geklaard is.

glennf

Friday, oktober 8 2021 #panoramareef - The move to section1
20:00 Leon Koopmans and Stefan Vonk visited me and at some point i said i was going to move the inhabitant of all the small tanks towards section1 this weekend.
They offered to do it right now, so we did.....
As well oiled machine we move 2 tanks and cleaned up afterwards.
Great job done guys, thanks

Vrijdag, 8 oktober 2021 #panoramareef - De verhuizing naar sectie1
20:00 Leon Koopmans en Stefan Vonk kwamen langs en op een gegeven moment zei ik dat ik de bewoner van alle kleine bakken dit weekend ging verhuizen naar sectie1.
Ze boden aan om het nu te doen, dus dat deden we.....
Als een goed geoliede machine verplaatsen we 2 aquarium en ruimden daarna op.
Geweldig gedaan heren, bedankt

glennf

October 12, 2021, 05:53:06 pm #49 Last Edit: October 13, 2021, 06:35:01 am by glennf
Tuesday, oktober 12, 2021 11:00am #panoramareef - Happy with progres up till now. 5x  GHL mitrax LX7205 used on 40% max producing 240PAR on the bottom @40cm waterhight. Slight silcate-algae showing up, which is normal in this stage.
In the weekend we did some small chores like mounting doors and lamp to segment1. Primary waiting for the weather to clearup so  i can sand the raw planks outside.
Beside finishing the doors, the next mayor step is moving the  water and lifestock from #DSR1200reef to segment2

Dinsdag, 12 oktober 2021 #panoramareef - tevreden met de progessie tot nu toe. 5x GHL mitrax LX7205 gebruikt op 40% max. produceert 240PAR op de bodem @40cm waterhoogte. Lichte silcaatalg op de bodem, wat normaal is in dit stadium.
In het weekend hebben we wat kleine klusjes gedaan zoals deuren en lamp monteren aan segment1. Voornamelijk wachten tot het weer opklaart zodat ik de ruwe planken buiten kan schuren.
Naast het afwerken van de deuren, is de volgende grote stap het verplaatsen van het water en het vee van de #DSR1200reef naar segment2


glennf

October 13, 2021, 06:49:46 am #50 Last Edit: October 13, 2021, 06:51:40 am by glennf
Tuesday, oktober 12, 2021 - #panoramareef -   making of the doors.
Finally it stopped raining and i work on the door. Sanding the planks, putting the door together and mounting them in front of the stand. My sanding belt was worn out so i stopped. Need to get new an spares to continue. Still three doors to go......

Dinsdag, 12 oktober 2021 - #panoramareef - het maken van de deuren.
Eindelijk stopte het met regenen zodat ik aan de deuren kon werken. De planken schuren, de deur in elkaar zetten en ze voor de onderbouw monteren. Mijn schuurband was versleten dus ben ik gestopt. Ik moet nieuwe en reserve hebben om verder te gaan. Nog drie deuren te gaan......


glennf

October 13, 2021, 02:07:23 pm #51 Last Edit: October 14, 2021, 07:24:29 pm by glennf
Thursday, oktober 14, 2021 - #panoramareef - the esthetics (tryout)
Drill holes into the doors which serves as handles and placed magnetic doorlocks. Also experimenting with frontpanels for the looks of it.

The panorama reef is built in between. The emphasis here is that it must remain fun.
The "moments of inspiration" must come together. That is why we sometimes jump from one subject to another.
What makes it more complex is that I can't fill the panoramareef in one go as long as the DSR1200reef is positioned perpendicular to it, because of the maximum floor load.
Also the bad weather and the shorter days make it more difficult to keep on working.
Normally I like working in the garden when the weather is nice.
But everything is progressing steadily and the end result I am working towards is becoming visible.
Note: Keeping a diary/report from the beginning is meant as a reference for myself. It is especially easy to read back how you handled things in the past and how you could possibly improve in the future.

Donderdag, 14 oktober 2021 - # panoramareef - de esthetiek (probeersel)
Gaten boren in de deuren die dienen als handgrepen en magnetische deursloten plaatsen. Ook experimenteren met frontpanelen voor het uiterlijk.
De panoramareef wordt tussen de bedrijven door gebouwd. Daarbij lig de nadruk op dat het leuk moet blijven.
Het moet geheel van de "inspiratie momenten" komen. Daarom springen we soms van de hak op de tak.
Wat het complexer maak is dat ik de panoramareef  niet in 1 keer kan afvullen zolang de DSR1200reef dwars daarop staat. Dit i.v.m. de maximale vloer belasting.
Ook het slechte weer en de kortere dagen maken het lastiger om door te klussen.
Normaliter vind ik het met mooi weer veel leuker klussen in de tuin.
Maar alles vordert gestaagd en het eindresultaat waar ik naartoe werkt begint zichbaar te worden.
Note: Het bijhouden van dagboek/verslag vanaf het begin is voor mijzelf als naslag bedoeld. Het is vooral makkelijk om terug te kunnen lezen hoe je zaken in het verleden aangepakt hebt en hoe je eventueel zou kunnen verbeteren in de toekomst


glennf

October 17, 2021, 03:47:25 pm #52 Last Edit: October 17, 2021, 08:09:37 pm by glennf
Saturday, 16oktober, 2021. #panoramareef- building a sump ?
I did not intend to use a sump as i was suppose to be done. I had some glas lying around in the garden, so i decided to build one either way.
Because is didn't want to support and remove a support beam i cut the sump in 2 parts, which will be glued together after the placement. Just having great fun building useless stuff

Zaterdag, 16oktober, 2021. # panoranamareef - een sump bouwen?
Ik was niet van plan om een sump te gebruiken zoals ik verondersteld werd te doen. Ik had nog wat glas liggen in de tuin, dus besloot ik er toch maar een te bouwen.
Omdat ik geen steunbalk wilde verwijderen heb ik de sump in 2 delen gesneden, die na de plaatsing aan elkaar gelijmd zullen worden. Ik heb blijkbaar gewoon veel plezier van het bouwen van onzinnig spul






glennf

October 19, 2021, 12:33:05 am #53 Last Edit: October 19, 2021, 08:18:48 am by glennf
Monday, oktober 19, 2021,  #panoramareef - transplantation of the DSR1200reef.
This was quite a busy day aad leijendekkers come at 12:00 and we had quite a task moving all corals and fish and water from old tank to te new one
We try to do some scaping but we would not saw there was no time enough, so we just move all coral to segment3.
Some colonies were over 40 kilos and we could not move them out, so we start breaking them up in the tank.
Aad left at 17:00 after we emptied the old tank.

Maandag 19 oktober 2021, #panoramareef - transplantatie van de DSR1200reef.
Dit was een drukke dag, aad leijendekkers kwamen om 12:00 en we hadden een hele klus om alle koralen, vissen en water van de oude naar de nieuwe bak te verplaatsen.
We probeerden wat te scapen maar we zagen dat er geen tijd genoeg was, dus hebben we maar alle koralen naar segment3 verplaatst.
Sommige kolonies waren meer dan 40 kilo en we konden ze niet verplaatsen, dus zijn we begonnen met ze in stukken te breken in de bak. Aad ging 17:00u naar huis, nadat de bak geleegd was.




glennf

October 19, 2021, 12:41:04 am #54 Last Edit: March 14, 2022, 09:58:43 am by glennf
Many corals were just to big to transfer to the new tank so me made a few hunderd frags and transfer a normal size colony to the new tank.

Most of the old water wat transfer tonthe new tank also. Raising the waterlevel up to ~50cm



glennf

Later on at 19:30pm leon koopmans and stefan vonk arrived and the did some scaping in section2 with the heap of corals which were temperary placed before in section3.
After that  we start transplanting the Butterflyreef into sections3.
After that we lifted the empty 1200 liter tank on 4 trolley en park is behind the soft for the time being.
Because leon insisted on seeing the result we also connected the ligthing right away and enjoyed a hard days work.

glennf

Tuesday, oktober 19, 2021 - #panoramareef -  the morning after. This is how things looked like the morning after the #DSR1200reef and #butterflyreef was moved to panoramareef section2/3

Dinsdag, 19 oktober 2021 # panoramareef   : de volgende morgen.
Zo zag het eruit de ochtend na de verplaatsing van de DSR1200reef en de vlinderreef naar panoramareef sectie2/3

glennf

Saterday, oktober 23, 2021 - #panoramareef -  the liftmechanism. Because the lightfixture was sitting on top of section2 i was not able to do any scaping to make place for the other corals,  so i needed to mount the lifting mechanism to get acces to the tank. It took some measuring, fitting and welding to designing a mounting piece for the wire to bend the corners. But finally it was done.
https://youtu.be/_DqfLST34go


Zaterdag, 23 oktober 2021 - #panoramareef - het liftmechanisme. Omdat de lamp boven op sectie2 zat kon ik geen plaats maken voor de andere koralen, dus moest ik het hefmechanisme monteren om toegang te krijgen tot de sectie2. Het kostte wat meten, passen en lassen om een montagestuk te ontwerpen voor de draad om de hoeken om te gaan. Maar uiteindelijk was het klaar.
https://youtu.be/_DqfLST34go

glennf

October 26, 2021, 10:14:20 am #58 Last Edit: October 29, 2021, 02:06:20 am by glennf
Saterday, oktober 16, 2021. #panoramareef - sump?
I wasn't sure whether i wanted a sump, because of the energy spills of moving large volumes of water up all the time.
First i planned to use 2-3 surface skimmers, but each have  moving part in full light, which would require extra maintenance. I had some glas lying around, so just to be save i decided to build a sump anyway.
Because the stand was already build, filled and operational, it was not possible to place a single sump required to hold enough water without removing a support beam.
So the sump was build in 2 pieces and put together on the spot.

Zaterdag, 16 oktober, 2021. #panoramareef - sump?
Ik was niet zeker of ik een sump wilde, vanwege de energie verspilling van het hele tijd omhoog verplaatsen van grote hoeveelheden water.
Eerst was ik van plan om 2-3 oppervlakte skimmers te gebruiken, maar elk hebben ze bewegend deel in vol licht, wat extra onderhoud zou vereisen. Ik had nog wat glas liggen, dus om het zekere voor het onzekere te nemen besloot ik toch maar een sump te bouwen.
Omdat het aquarium al gebouwd, gevuld en operationeel was, was het niet mogelijk om een enkele sump te plaatsen die voldoende water zou bevatten zonder een steunbalk te verwijderen.
Dus werd de sump in 2 stukken gebouwd en ter plaatse in elkaar gezet.


glennf

October 28, 2021, 10:46:47 am #59 Last Edit: October 28, 2021, 10:53:12 am by glennf
Wednesday, oktober 20, 2021 #panoramareef- placing the sump.
The sump was placed between the support beams.  A few days later (oktober 25) we  made  aditional saltwater in the sump to raise the waterlevel  of the tank to be able to activate the sump.
The main reason for me to install the sump is the surface skimming and secondly i didn't want to extend and recalibrate the water intake of the KHD.

Woensdag, 20 oktober 2021 # panoramareef- het plaatsen van de sump.
De sump werd tussen de steunbalken geplaatst.  Een paar dagen later ( 25 oktober) hebben we extra zout water in de sump aangemaakt om het waterpeil van het aquarium te verhogen om de sump te kunnen activeren.
De belangrijkste reden voor mij om de sump te plaatsen is het afromen van het oppervlak en ten tweede wilde ik de waterinlaat van de KHD niet verlengen en opnieuw kalibreren.