April 27, 2024, 09:57:35 pm

News:

Unlogical names will be denied acces. Check your mail/spambox!


GlennF`s panorama reef

Started by admin, April 29, 2017, 01:57:05 am

Previous topic - Next topic

glennf

September 08, 2021, 11:02:40 pm #30 Last Edit: September 08, 2021, 11:04:50 pm by glennf
Wednesday, september 8, 2021
#panoramareef section1 into final position
Clamps removed from tank1 + extra kit on braces
Moved 140 liter development tank to diningroom
My friend Stefan came and together we move tank1 into it's final position.
Cleared the stand for section 2+3 as preparation to extend this stand with 1 meter.

Woensdag, 8 september, 2021
#panoramareef sectie1 in definitieve positie
Klemmen verwijderd van aquariums1 + extra kit op stabilisators
140 liter ontwikkel aquarium verplaatst naar de eetkamer
Mijn vriend Stefan kwam en samen zetten we aquarium1 op zijn definitieve positie.
De onderbouw voor sectie 2+3 vrijgemaakt als voorbereiding om deze  met 1 meter te verlengen.




glennf

September 10, 2021, 10:12:28 pm #31 Last Edit: September 10, 2021, 10:33:27 pm by glennf
Thursday was a jobfree day. No work on the build, only some gear shopping.

Friday, september 10, 2021 - completion of section1
Planning the drill holes to connect tank1 to section2. Also planning the optional overflow.
Glued in a vertical brace to protect drillholes against forces from the front panel.
Bolted stand of section 1 to the wall.
Rewired  and placed new poweroutlet for the  airco unit.
- Next job: extend section 2 stand from 4 to 5 meter.

Vrijdag, 10 september, 2021- afronden sectie1
Uittekenen van de boorgaten om aquarium1 met sectie2 te verbinden. Tevens uittekenen van de optionele overloop.  Een verticale stabilisator geplakt om de boorgaten te beschermen tegen krachten van het frontpaneel. Onderstel van sectie 1 aan de muur vastgebout. Nieuwe bedrading en stopcontact voor de airco unit geplaatst.
- Volgende klus: sectie 2 verlengen van 4 naar 5 meter.



glennf

September 12, 2021, 11:23:37 pm #32 Last Edit: September 12, 2021, 11:25:22 pm by glennf
Saturday we didn't feel like it, so we didn't work on the panoramareef.
Sunday, September 12, 2021 - #panoramareef section2 stand finished
The day started with cutting away the excess silicone sealant from aquarium1.
The stand of section2 was bolted to the back wall, after which it was extended from 4 to 5 metres. For this, the KHD setup of the 1200L reef had to be moved and an end support had to be made.

Zaterdag hadden we er geen zin in, dus  niet aan de panoramarif gewerkt.
Zondag, 12 september 2021 - sectie2 onderstel afgemaakt
De dag begon met het wegsnijden  van de overtollige siliconenkit van aquarium1.
Het onderstel van sectie2 is vastgebout tegen de achterwand, waarna deze verlengd is van 4 naar 5 meter. Daarvoor moest wel eerst de KHD opstelling van het 1200L rif verplaatst worden en een eindsteun gemaakt word.




glennf

Sunday, september 11, 2021 - moving the #butterflyreef
There was no enough space to  build the #panoramareef tanksection2, so the butterflyreef needed to move.
All the electric wiring of the #DSRreef1200 was in the cabinet below, so that needed rewiring.
The tank was emptied down to 10cm, moved , refilled, replumbed and rewired to make it operational again.

Zondag 11 september 2021 - verhuizen van de #butterflyreef.
 Er was niet genoeg ruimte om de #panoramareef aquariumsecrtie2 te bouwen, dus de butterflyreef moest verhuizen. Alle elektrische bedrading van de #DSRreef1200 zat in de kast eronder, dus die moest opnieuw bedraad worden. Het aquarium werd tot op 10cm leeggepompt, verplaatst, opnieuw gevuld, het buizen openieuw aangesloten en van nieuwe bedrading voorzien om hem weer operationeel te maken.

glennf

September 15, 2021, 07:52:07 am #34 Last Edit: September 17, 2021, 07:55:50 am by glennf
Tuesday, September 14, 2021
Removed the wall unit to make room for a 120x100 pallet box that will serve as a temporary storage for coral and fish from the #EZ550HYB system. This is going out and in its place comes the old 1200litre tank which I will probably set up as a primary fish tank. The idea is to use less lighting than is normally required for a reef aquarium, so keeping this tank is not a big expense. I wonder how long I will be able to keep this up...

Dinsdag, 14 september 2021
Het wandmeubel verwijderd om plaats te maken voor een palletbox van 120x100 die zal dienen als tijdelijke opvang van koraal en vis uit de #EZ550HYB systeem.
Deze gaat eruit en daar in de plaats komt de oude 1200liter bak die ik waarschijnlijk als een primair vissenbak gaat inrichten. De gedacht is er minder te gaan belichten dan normaal voor een rifaquariun vereist is, waardoor het behouden van deze bak geen grote kostenplaatje is. Ik ben benieuwd hoe lang ik dat volhoud...



glennf

September 15, 2021, 10:49:56 pm #35 Last Edit: September 15, 2021, 10:55:29 pm by glennf
Wednesday, 15 September 2021 #Panoramareef - drilling 4 holes. Today the diamond glass drills finally arrived. I was waiting to be able to continue. First I had to make a drilling template from plywood and mount it in the right place. To allow fish to swim back and forth from section1 to section2, I made two 100mm holes to connect the aquariums. For this, I had to drill four 100mm holes in 10mm glass. It took me 2 hours because I was too careful. Once I got the hang of it, it was 10-15 minutes per hole.
After alignment, I drilled the end of section 2 flat on the table
 The next step is to prepare the glass to seal section 2.


Woensdag 15 september 2021 #Panoramareef - 4 gaten boren.
Vandaag zijn eindelijk de diamant glasboren aangekomen. Ik was  er op aan het wachten om verder te kunnen gaan.
Als eerst moest ik een boormal maken van triplex en monteren op de juiste plaats.
Om vissen heen en weer te laten zwemmen van sectie1 naar sectie2, heb ik twee 100mm gaten gemaakt om de aquariums met elkaar te verbinden. Daarvoor moest ik vier 100mm gaten boren in 10mm glas. Het kostte me 2 uur, omdat ik te voorzichtig was. Toen ik het eenmaal onder de knie had, was het 10-15 minuten per gat.
Na uitlijning heb ik de kopse kant van sectie2 vlak op de tafel verder geboord
De volgende stap is: het voorbereiden van het glas om sectie 2 te kitten.




glennf

Thursday, September 16, 2021 - #panoramareef section2/3 fitting and measuring....
The rear, side, and bottom panels have been , sanded, cleaned, dried, and put in place.
Since this is made up of more than 5 panels, everything does need to fit together properly before we can begin to seal the tank
There will be some fitting pieces (stabilizers) to be cut, but we'll do that in between.

Donderdag, 16 september 2021 - #panoramareef sectie2/3 passen en meten...
De achter-, zij-, en bodemplaten zijn gezoet, gereinigd, gedroogd en op hun plaats gezet.
Aangezien dit uit meer dan 5 panelen bestaan moet alles wel goed in elkaar passen voordat we kunnen beginnen met kitten.
Er zullen nog wat passtukken (stabilisatoren) moeten worden gesneden, maar dan doen we tussendoor.

glennf

September 22, 2021, 03:04:31 am #37 Last Edit: September 22, 2021, 03:19:54 am by glennf
Tuesday, September 21, 2021 - #panoramareef fixing section2/3 Today my son finally had time to join me in placing the glass panels. Section2/3 with capacity 2200 liters is glued and is still waiting for the placement of the bracing

Dinsdag, 21 september 2021 - #panoramareef plakken section2/3
Vandaag had mijn zoon eindelijk tijd om met mij de glazen panelen te plaatsen.
Sectie2/3 met inhoud 2200 liter is geplakt en wacht nog op de plaatsing van de stabilisatoren en trekstips.




glennf

September 24, 2021, 01:09:22 am #38 Last Edit: September 24, 2021, 01:12:37 am by glennf
Thursday, september 23,  2021 - placing the bracing for section2/3
The job started with removing all help tools used for supporting and aligning of the glas panels.
Cutting and cleaning the bracings, placing the clamps to align the bracing and than glueing them.
That's a lot of clamps and siliconekit......

donderdag 23 september 2021 - plaatsen van de stabilisator en trekstrips voor sectie 2/3
De klus begon met het verwijderen van alle hulpgereedschappen die zijn gebruikt voor het ondersteunen en uitlijnen van de glaspanelen.
Het op maat snijden en schoonmaken van de strips, het plaatsen van de lijmklemmen om de stabilisators uit te lijnen en ze vervolgens te lijmen.
Dat zijn een hoop klemmen en siliconenkit......




glennf

Friday, september 24, 2021
Sealing the two 100mm holes connecting section1 to section 2/3
Placed 2 extra support strips between the front/rear bracing.
Attempting to cut the  four 55cm vertical bracing strips for application at the seem of section 2/3.
This failed misserably, so i called it the day.
 We went out for dinner to celabrate my wife birthday with my 2 kids. My daughter came home from groningen for the occasion.

Vrijdag, 24 september, 2021
Afdichten van de twee 100mm gaten die sectie 1 met sectie 2/3 verbinden
Plaatsen van 2 trekstrippen tussen de voorste/achterste stabilisatoren
Poging om de vier verticale verstevigingsstrips van 55cm te snijden voor toepassing op de overgang van sectie 2/3.
Dit mislukte jammerlijk, dus ik hield het voor gezien.
 We zijn daarna uit eten geweest om de verjaardag van mijn vrouw te vieren met mijn 2 kinderen. Mijn dochter kwam voor de gelegenheid thuis uit Groningen.



glennf

Saterday, september 25, 2021 - #Panoramareef - last tasks before filling the tank
Finally i manage to cut the 55cm strips and glued them. The separationrack fits perfectly inbetween the seam.
Next was drilling two 55mm holes to place the tank connectors. These will be used as surface skimmers. I will probably be using a XS sump for this purpose
I'am not a real fan of these tank connectors, so i took extra precaution by glueing them.
The plumbing will be simpel an minimal.
Now wait a few days for the silicone to cure and do a fill test.

Zaterdag, 25 september 2021 - de laatste loodjes voor het vullen van het aquarium
Eindelijk heb ik de stroken van 55 cm gesneden en gelijmd. Het scheidingsrek past perfect tussen de naad.
Het volgende was het boren van twee 55mm gaten om de tankdoorvoeren te plaatsen. Deze zullen worden gebruikt als oppervlakte skimmers. Ik zal waarschijnlijk een XS sump gebruiken voor dit doel
Ik ben niet zo'n fan van deze kneldoorvoeren, dus heb ik ze voor de zekerheid gelijmd.
Het loodgieterswerk zal eenvoudig en minimaal zijn.
Nu nog een paar dagen wachten tot de siliconen uitgehard zijn en een vultest doen.

glennf

Sunday, September 26, 2021- first 12cm leak test passed. I will gradually fill the tank segments evenly to allow the polystyrene to settle.

Zondag, 26 september 2021- eerste 12cm lektest geslaagd. Ik zal de segmenten geleidelijk gelijkmatig vullen om de polystyreen te laten vereffenen.

glennf

October 02, 2021, 01:28:19 am #42 Last Edit: October 04, 2021, 06:44:08 am by glennf
Friday, 1 October 2021 #panoramareef - mounting GHL Mitras LX7206
I put some slats at the bottom of the cabinet to mount the GHL stands and have 3 already mounted. The other 2 will be installed later. I need to take them out of the EZ2Goreef and put something else in there.
After almost 1.5 years of testing on the butterflyreef and EZ2Goreef, I decided that these fixtures would be a nice addition to the panoramaeef section1.
I filled tank section1 with tap water to the point that it overflowed into section 2/3
Now it contains exactly 780 liters. No leaks!


Vrijdag, 1 oktober 2021 #panoramareef - montage GHL Mitras LX7206
Ik hen wat latjes onderin de kast geplaatst om de GHL statieven te monteren en heb 3 stuks reeds gemonteerd. De andere 2 zullen later geplaatst worden. Ik moet ze uit de EZ2Goreef halen en er iets anders neerzetten.
Na bijna 1,5 jaar testen op de butterflyreef en EZ2Goreef heb ik besloten dat deze armaturen een mooie aanvulling zouden zijn op de panoramareef sectie1.
Ik vulde tanksectie1 met kraanwater tot aan het punt dat het overliep naar sectie 2/3
Nu bevat het precies 780 liter. Geen lekken!





glennf

October 04, 2021, 06:07:08 am #43 Last Edit: October 04, 2021, 06:15:57 am by glennf
Saturday, 2 October 2021 #Panoramareef- saltwater mixing.
To do this, first turn on some flow pumps to speed up the mixing.
Step1 calculate water volume
Step2 calculate salts using the CRS calculator
Step3 weigh out NaCl+, MgSO4+, Mg+, Ca+ and add them to the aquarium in separate piles.
MgSO4+ and Ca+ must not come into contact with each other.
Step4 Weigh out KH+ and dissolve it in water ~50gr/L while stirring. When everything is dissolved, pour the liquid into the aquarium.
Step5 Allow the salt heaps to dissolve thoroughly for a few hours.

Zaterdag, 2 oktober 2021 #Panoramareef- zoutwater aanmaken.
Zet daarvoor eerst een aantal stromingspompen aan om het mengen teversnellen.
Stap1 watervolume berekenen
Stap2 zouten bereken mer de CRScalculator
Stap3 NaCl+, MgSO4+, Mg+, Ca+  afwegen en in gescheiden hoopjes in het aquarium doen.
MgSO4+ en Ca+ mogen niet met elkaar is contact komen.
Stap4 KH+ afwegen en al roerend oplossen in water ~50gr/L. Indien alles opgelost is mag het vloeistof in het aquarium gegoten worden.
Stap5 Laat de zouthoopjes een paar uren goed oplossen.




glennf

October 04, 2021, 10:32:24 pm #44 Last Edit: October 07, 2021, 10:03:18 pm by glennf
Sunday, oktober 3, 2021, #panoramareef - sandbed, seeding and feeding.
100 kilo coralsand 1-2 mm was placed into segement 2/3. 40 liter sludge from the EZ550reef was placed into segment1.
After that we daily dose 23ml easy carbon.
The water is clouded from the sand.
We wait 3 days before using a powerfilter to clear the water.

Zondag, 3 oktober 2021, #panoramareef - zandbed, enten en voeden.
100 kilo koraalzsnd van 1-2 mm werd in segment 2/3 geplaatst. 40 liter slib uit de EZ550reef werd in segment1 geplaatst.
Daarna wordt er dagelijks 23ml easy carbon gedoseerd.
Het water is troebel van het zand.
We wachten 3 dagen voordat we een powerfilter gebruiken om het water helder te maken.